Parodontitis2019-02-25T16:51:06+00:00

Parodontitis is een ernstige vorm van tandvleesontsteking.

Hoe ontstaat het?

Bacteriën in de tandplak veroorzaken een ontsteking in de tandvleesrand. Tandplak is kleverig en zacht en bestaat uit een laagje van bacteriemassa en speekseleiwitten. Na verloop van tijd kan de tandplak verkalken tot tandsteen. Dit blijft stevig vastzitten aan tanden en kiezen.

Wanneer u een tandvleesontsteking hebt, kan deze zich verder uitbreiden naar het kaakbot waar de tanden en kiezen in verankerd zijn. Het tandvlees gaat los zitten en in de ruimte tussen het tandvlees en de tanden of kiezen vormt zich een laagje tandplak. Dit veroorzaakt een uitbreiding van de ontsteking dieper het kaakbot in. De vezels gaan kapot door de ontsteking. Dit zorgt voor een afbraak van kaakbot en daardoor worden de pockets dieper. In de verdiepte pockets verkalkt een deel van de tandplak langzaam tot tandsteen. Deze voortdurende ontsteking met afbraak van kaakbot en vezels noemen we parodontitis.

parodontitis tandarts den haag

Wat merkt u ervan?

Parodontitis blijft vaak lang onopgemerkt omdat het pas in een heel laat stadium symptomen veroorzaakt. Een aantal kenmerken waar u parodontitis aan herkent zijn:

Parodontitis kan lang onopgemerkt blijven, omdat het vaak geen – of pas in een heel laat stadium – verschijnselen met zich meebrengt. Enkele kenmerken die kunnen optreden zijn:

• Gezwollen, rood en slap tandvlees
  • Bloedend tandvlees tijdens het eten of tandenpoetsen
  • Een vieze smaak of een slechte adem

Parodontitis geeft vrijwel nooit pijnklachten. Pas als de ontsteking vergevorderd is, ontstaan er echt klachten. Dit uit zich bijvoorbeeld in het los gaan staan van kiezen en tanden. Of er ontstaan tussenruimtes in uw gebit.

De gevolgen

Wanneer het tandvlees ver is teruggetrokken komen de wortels gedeeltelijk bloot te liggen. Daarom kunnen uw tanden en/of kiezen gevoelig zijn bij het poetsen of bij het nuttigen van koude, warme, zure of zoete dranken of voedsel. Uiteindelijk kan de ontsteking zoveel kaakbot aantasten dat uw kiezen en tanden los gaan staan of uitvallen.

Voorkom parodontitis

Wanneer u last hebt van bloedend tandvlees betekent dit dat u last hebt van een tandvleesontsteking. Onderneem direct actie als u dit merkt en maak een afspraak bij ons. De ontsteking wordt altijd veroorzaakt door tandplak. Houd daarom uw mond goed schoon met een hulpmiddel: een (elektrische) tandenborstel, tandenstokers, tandpasta, floss, ragers, tandzijde en/of een tongschraper. U kunt altijd met ons overleggen wat voor u de beste hulpmiddelen zijn.

Meer informatie?

Wilt u meer weten over Dental Care Centrum of onze behandelingen? Neem gerust contact met ons op. Bel ons op 070 326 0891 of gebruik het contactformulier. We staan u graag te woord!

Inschrijven

U kunt zich eenvoudig inschrijven via onze website. Vul uw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met u op om uw inschrijving te bevestigen.

Inschrijven